Mijn effectief verplegen

Kavanah

Auteursrecht

De op MijnEffectiefVerplegen gepubliceerde inhoud is auteursrechtelijk beschermd. Elk gebruik (met uitzondering van persoonlijk gebruik zonder verspreiding) behoeft voorafgaande schriftelijke toestemming van Uitgeverij Kavanah. Het is niet toegestaan deze site of enig gedeelte hiervan te vermenigvuldigen, bewerken, vertalen, op te slaan of te verwerken of weer te geven op websites, fora, in databases of andere elektronische media en systemen. Ongeoorloofde vermenigvuldiging of weergave van afzonderlijke delen van de inhoud is niet toegestaan en strafbaar. Slechts vervaardiging van copieën en downloads voor persoonlijk en privé gebruik zonder verdere verspreiding onder derden is toegestaan, zie ook onze Algemene voorwaarden.

Intellectueel eigendom

Alle rechten van intellectueel eigendom rusten bij Uitgeverij Kavanah te Dwingeloo. Bij constatering van gecopieerd werk op een wijze die inbreuk maakt op het auteursrecht of bij constatering van andere vormen van inbreuk op het intellectueel eigendom, verzoeken wij om Uitgeverij Kavanah hiervan op de hoogte te stellen. Geef hierbij een beschrijving van het auteursrechtelijk beschermde werk en de wijze van inbreuk. Dit kan per e-mail of per post aan:

Uitgeverij Kavanah
Eemster 2
7991 PP Dwingeloo
E info@kavanah.nl

Verpleegproblemen


► Deze website is permanent in ontwikkeling. In 2015 en 2016 zijn de updates voor Effectief Verplegen 1 gepubliceerd. Op dit moment zijn de updates voor Effectief Verplegen 2 in voorbereiding. Voor Effectief Verplegen 2 zijn op dit moment drie updates gepubliceerd. Het betreft de hoofdstukken Communicatie, Spiritualiteit en zingeving en Suïcide.


► Studenten die het boek hebben aangeschaft krijgen via hun persoonlijke boekcode gratis toegang tot de online versie, incl. digitale updates (geldt alleen voor laatst verschenen druk en niet voor het 2e hands circuit).


► Scholen leveren EBP-minded studenten af. Maar hoe staat het met de toepassing van evidence in de directe patiëntenzorg? Met name bij- en nascholing vraagt maatwerk. Via deze website stelt uw praktijkopleider zijn eigen selectie uit Effectief Verplegen samen om uw werknemers bij te scholen op basis van de nieuwste wetenschappelijke inzichten.


Klik op de gewenste titel om het hoofdstuk te openen of te bestellen (hoofdstukken gemarkeerd met groen vinkje kunt u direct openen):

 

Achtergronden EBPEetstoornissenSchizofrenie
ADLFrailtySeksualiteit
AgressieHartfalenSlaapproblemen
AngstIncontinentieSlikproblemen
AngststoornissenJeukSpiritualiteit en zingeving (update)
BenauwdheidLichaamstemperatuurStemmingsstoornissen
BorderlineMondproblemenStomazorg
Communicatie (update)Obsessief-compulsiefSuïcide (update)
COPDOncologieTherapietrouw
CopingOndervoedingVallen
CVAPalliatieve zorgVermoeidheid
DecubitusPijnVeroudering VGZ
DefecatieproblemenPosttraumatische stressVerslaving
DeliriumReumaWondzorg
DementieRouw en verliesZelfverwondend gedrag
Diabetes mellitus  
Er zijn geen registerwoorden gevonden.
Er zijn geen bladwijzers gevonden.
Er zijn geen aantekeningen gevonden.
Het maken van een goede samenvatting is niet eenvoudig. Er zijn boeken over vol geschreven! Hieronder vind je wat globale tips. Raadpleeg voor uitgebreider instructies de daartoe geëigende studieboeken:
  1. Wil je een tekst goed kunnen samenvatten, dan zul je de tekst begrepen moeten hebben. Anders heb je niets aan je samenvatting!
  2. Een samenvatting maken begint met het bestuderen van de tekst. Neem de tekst zorgvuldig door en laat de inhoud goed tot je doordringen, zodat je precies weet waar de tekst over gaat en wat je hier uit moet leren.
  3. Waar gaat de tekst over, wat is de hoofdvraag? De kortste ‘samenvatting’ krijg je als je de kern van de tekst te pakken hebt (hoofdvraag) en die beantwoordt.
  4. Neem vervolgens de belangrijkste onderdelen (paragrafen) van de tekst door. Formuleer per paragraaf een nieuwe hoofdvraag en beantwoordt die. Analyseer de tekst op steeds gedetailleerder niveau (subparagrafen, alinea’s). Weeg zorgvuldig af wat belangrijk is en wat je buiten de samenvatting kunt houden (voorbeelden, casuïstiek, citaten ed).
  5. Maak een samenhangend geheel van je tekstanalyse, verbindt de kern van alle tekstonderdelen afzonderlijk. Bedenk daarbij dat je ook later nog moet begrijpen waar de tekst in hoofdlijnen over ging.
  6. Staat je samenvatting op papier? Lees hem dan goed door en kijk kritisch naar de opbouw. Is het verhaal logisch? Hoe beoordeel je de inhoud in relatie tot de volledige tekst? Maak aantekeningen van dingen die je nog kunt verbeteren en werk de samenvatting verder af.
Bij de bespreking van een casus moeten de deelnemers beschikken over een schriftelijk exemplaar. Het schrijven van een casus dwingt je om zorgvuldig onder woorden te brengen wat er aan de hand is. Neem de volgende aanwijzingen in acht. Voor meer informatie hierover, zie: Op zoek naar evenwicht van Kooyman&Vleugels:
  1. Beschrijf alleen een casus als je daarbij direct betrokken bent (geweest).
  2. Bedenk dat het moet gaan om een situatie waarin complexe problematiek centraal staat en waarin vragen rijzen over jouw rol daarin als hulpverlener.
  3. Kies een situatie die voor jezelf ook echt problematisch is geweest.
  4. Probeer een duidelijk beeld te geven van de feitelijke omstandigheden, maar maak de beschrijving ook weer niet te lang.
  5. Doe het nodige om de casus anoniem te maken.
  6. Formuleer aan het eind van de casus de vraag of vragen die je wilt voorleggen.
  7. Laat de casus ophouden op het moment waarop het probleem rees.
  8. Laat de casus, voordat je hem indient, nog even lezen aan één of meer collega-studenten of je stagebegeleider.
Tips voor een goede voorbereiding:
  1. Neem de tentameneisen in acht en volg de instructies van je docent op.
  2. Zorg dat je precies weet wat er wel en niet getentamineerd wordt en in welke vorm.
  3. Bestudeer de leerstof/studieboeken die aan de orde worden gesteld, maak onderscheid in hoofd- en bijzaken.
  4. Maak een samenvatting van de te bestuderen leerstof. Of haal een al gemaakte samenvatting tevoorschijn zodat je je kunt voorbereiden zonder de hele leerstof opnieuw door te worstelen.
  5. Controleer of je de stof beheerst door jezelf vragen te stellen en je te laten overhoren.
  6. Praat met medestudenten over de te bestuderen leerstof.
  7. Maak de kennistoets bij het onderwerp van je tentamen en voer de bijbehorende studieopdracht(en) uit.
Meer tips vind je in de applicatie Studievaardigheden in het linker menu.