Mijn effectief verplegen

Kavanah

Auteursrecht

De op MijnEffectiefVerplegen gepubliceerde inhoud is auteursrechtelijk beschermd. Elk gebruik (met uitzondering van persoonlijk gebruik zonder verspreiding) behoeft voorafgaande schriftelijke toestemming van Uitgeverij Kavanah. Het is niet toegestaan deze site of enig gedeelte hiervan te vermenigvuldigen, bewerken, vertalen, op te slaan of te verwerken of weer te geven op websites, fora, in databases of andere elektronische media en systemen. Ongeoorloofde vermenigvuldiging of weergave van afzonderlijke delen van de inhoud is niet toegestaan en strafbaar. Slechts vervaardiging van copieën en downloads voor persoonlijk en privé gebruik zonder verdere verspreiding onder derden is toegestaan, zie ook onze Algemene voorwaarden.

Intellectueel eigendom

Alle rechten van intellectueel eigendom rusten bij Uitgeverij Kavanah te Dwingeloo. Bij constatering van gecopieerd werk op een wijze die inbreuk maakt op het auteursrecht of bij constatering van andere vormen van inbreuk op het intellectueel eigendom, verzoeken wij om Uitgeverij Kavanah hiervan op de hoogte te stellen. Geef hierbij een beschrijving van het auteursrechtelijk beschermde werk en de wijze van inbreuk. Dit kan per e-mail of per post aan:

Uitgeverij Kavanah
Eemster 2
7991 PP Dwingeloo
E info@kavanah.nl

Over ons



Uitgeverij Kavanah legt zich al vanaf 1991 toe op de ontwikkeling van studiemateriaal voor verpleegkundigen: ontwikkeld voor studenten, door docenten.


► Goede scholing   Ons studiemateriaal onderscheidt zich door kwaliteit én een specifieke doelgroep: verpleegkunde. Goede scholing van verpleegkundigen vinden wij heel belangrijk. Onderzoek heeft uitgewezen dat goed geschoold personeel leidt tot betere zorgresultaten en minder sterfte onder de patiënten.

► Evidence Based Practice   Een van de pijlers waarop goede scholing rust is het aanleren van EBP. Dit uitgangspunt ligt ook ten grondslag aan de boekenreeks Effectief Verplegen. De volledige inhoud van deze boekenreeks is via deze website ook in digitale vorm beschikbaar.

► Beroepsprofiel Verpleegkundige: V&V 2020  Het beroepsprofiel voor de verpleegkundige onderstreept de noodzaak van EBP en daarmee ook het belang van goede verpleegkundige vakliteratuur op dit gebied: ''Het handelen van de verpleegkundige in de praktijk wordt in toenemende mate ondersteund door resultaten vanuit onderzoek (EBP).''

► Gespecialiseerde vakkennis   Uitgeverij Kavanah is een solide partner die staat voor kwaliteit. Wij werken uitsluitend met gerenommeerde auteurs die gespecialiseerde vakkennis combineren met een gedegen (wetenschappelijke) achtergrond en een goed inzicht in de huidige beroepspraktijk.

► Verantwoorde studie tools   Niet alleen de vakinhoudelijke lesstof, ook de bijbehorende studie tools worden door auteurs ontwikkeld die de stof tot op het hoogste niveau beheersen en over ruime didactische vaardigheden beschikken. Dankzij onze deskundige auteurs en redacteuren kunnen wij een constante, hoge kwaliteit garanderen, ook van de studie tools.

► Haal meer uit je studie!   Net als jij zijn we constant in ontwikkeling. En net als jij fixeren wij onze aandacht op één specifieke beroepsgroep: verpleegkundigen. Daardoor hebben wij veel gespecialiseerde kennis kunnen opbouwen. Dit biedt ons de mogelijkheid ons studiemateriaal up to date te houden en aanvullende producten te blijven ontwikkelen. Alleen zó haal jij meer uit je studie verpleegkunde!

Er zijn geen registerwoorden gevonden.
Er zijn geen bladwijzers gevonden.
Er zijn geen aantekeningen gevonden.
Het maken van een goede samenvatting is niet eenvoudig. Er zijn boeken over vol geschreven! Hieronder vind je wat globale tips. Raadpleeg voor uitgebreider instructies de daartoe geëigende studieboeken:
  1. Wil je een tekst goed kunnen samenvatten, dan zul je de tekst begrepen moeten hebben. Anders heb je niets aan je samenvatting!
  2. Een samenvatting maken begint met het bestuderen van de tekst. Neem de tekst zorgvuldig door en laat de inhoud goed tot je doordringen, zodat je precies weet waar de tekst over gaat en wat je hier uit moet leren.
  3. Waar gaat de tekst over, wat is de hoofdvraag? De kortste ‘samenvatting’ krijg je als je de kern van de tekst te pakken hebt (hoofdvraag) en die beantwoordt.
  4. Neem vervolgens de belangrijkste onderdelen (paragrafen) van de tekst door. Formuleer per paragraaf een nieuwe hoofdvraag en beantwoordt die. Analyseer de tekst op steeds gedetailleerder niveau (subparagrafen, alinea’s). Weeg zorgvuldig af wat belangrijk is en wat je buiten de samenvatting kunt houden (voorbeelden, casuïstiek, citaten ed).
  5. Maak een samenhangend geheel van je tekstanalyse, verbindt de kern van alle tekstonderdelen afzonderlijk. Bedenk daarbij dat je ook later nog moet begrijpen waar de tekst in hoofdlijnen over ging.
  6. Staat je samenvatting op papier? Lees hem dan goed door en kijk kritisch naar de opbouw. Is het verhaal logisch? Hoe beoordeel je de inhoud in relatie tot de volledige tekst? Maak aantekeningen van dingen die je nog kunt verbeteren en werk de samenvatting verder af.
Bij de bespreking van een casus moeten de deelnemers beschikken over een schriftelijk exemplaar. Het schrijven van een casus dwingt je om zorgvuldig onder woorden te brengen wat er aan de hand is. Neem de volgende aanwijzingen in acht. Voor meer informatie hierover, zie: Op zoek naar evenwicht van Kooyman&Vleugels:
  1. Beschrijf alleen een casus als je daarbij direct betrokken bent (geweest).
  2. Bedenk dat het moet gaan om een situatie waarin complexe problematiek centraal staat en waarin vragen rijzen over jouw rol daarin als hulpverlener.
  3. Kies een situatie die voor jezelf ook echt problematisch is geweest.
  4. Probeer een duidelijk beeld te geven van de feitelijke omstandigheden, maar maak de beschrijving ook weer niet te lang.
  5. Doe het nodige om de casus anoniem te maken.
  6. Formuleer aan het eind van de casus de vraag of vragen die je wilt voorleggen.
  7. Laat de casus ophouden op het moment waarop het probleem rees.
  8. Laat de casus, voordat je hem indient, nog even lezen aan één of meer collega-studenten of je stagebegeleider.
Tips voor een goede voorbereiding:
  1. Neem de tentameneisen in acht en volg de instructies van je docent op.
  2. Zorg dat je precies weet wat er wel en niet getentamineerd wordt en in welke vorm.
  3. Bestudeer de leerstof/studieboeken die aan de orde worden gesteld, maak onderscheid in hoofd- en bijzaken.
  4. Maak een samenvatting van de te bestuderen leerstof. Of haal een al gemaakte samenvatting tevoorschijn zodat je je kunt voorbereiden zonder de hele leerstof opnieuw door te worstelen.
  5. Controleer of je de stof beheerst door jezelf vragen te stellen en je te laten overhoren.
  6. Praat met medestudenten over de te bestuderen leerstof.
  7. Maak de kennistoets bij het onderwerp van je tentamen en voer de bijbehorende studieopdracht(en) uit.
Meer tips vind je in de applicatie Studievaardigheden in het linker menu.